مهندسی فنآوری کسب و کارهای دیجیتالی

مقدمه :

در نظامهای اقتصادی مقوله بازار به عنوان مهمترین رکن و عامل تعیین کننده رونق اقتصادی کشور مطرح است. در سالهای اخیر تغییرات بنیادی در بازار محیط کسب و کار را تبدیل به محیطی پرتلاطم و توام با خطرات زیاد کرده است. اگر جستجوی فرصتهای مناسب کسب و کار در این محیط متغییر با موفقیت قرین نشود.حیات تجاری بنگاه با مشکلات عدده ای مواجه شده و چه بسا تا مرز شکست کامل پیش برود. در این شرایط لزوم برخورد علمی با مقوله کسب و کار و حرکت به سمت جایگزینی روش های نوین به جای روش های سنتی ایجاب می نماید که مدیران و متصدیان واحدهای صنفی با اصول و روش های نوین به جای پیشرفت صنایع کشور در ابعاد مختلف احساس نیاز به همگامی بین مراکز علمی_تحقیقاتی و صنعت  به خوبی آشکار شده است.یکی از وظایف مراکز علمی در قبال صنعت تربیت و آماده سازی نیروی متخصص می باشد.

در این راستا دوره کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار برای عرضه و تامین انسانی ماهر جهت مشاغل این صنعت تدوین شده است.

 

تعریف و هدف :

هدف از برگزاری دوره کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار ترتیب و آموزش نیروی انسانی مورد نیاز برای فعالیت در حوزه کسب و کار و نیز بهسازی عملکرد فعالان فعلی این حوزه است. دانشجویان علاوه برآشنایی با مبانی نظری کسب و کار مهارتهای لازم برای اداره واحدهای صنفی تولیدی خدمات فنی خدماتی و توزیعی را کسب می نمایند.

 

ضرورت و اهمیت :

نظر به تعدد فعالیتهای تولیدی و خدماتی در سطح کشور و همچنین نبود افراد متخصص در سطح کاردانی و تکنسین در این زمینه نیاز شدید به این بخش از نیروی انسانی در سطح کارخانجات کارگاه ها و صنایع و خدمات کشور آشکار می باشد.

از سوی دیگر در بسیاری از موارد شاهد بکارگیری نیروی کارشناس در حوزه هایی می باشیم که کاردان به راحتی  قادر به عرضه خدمات علمی و عملی در آن می باشد و عدم حضور کاردان ها باعث ایجاد یک خلا بزرگ بین نیروهای مهندس و کارگری و گاها یروز مشکلاتی در محیط های کسب و کار گشته است.

 

قابلیت ومهارتهای مشترک فارغ التحصیلان :

الف- ارائه گزارش نویسی و مستندسازی

ب- ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها (presentation)

پ- انجام کار گروهی

ت- طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث- بهره گیری از رایانه

ج- برقراری ارتباط موثر در محیط کار

چ- سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

ح- خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی

خ- ایجاد کسب و کار های کوچک و کارآفرینی

د- رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی

ذ- اجرای الذامات بهداشت، ایمنی محیط زیست (HSE)

ر- تفکر تادانه و اقتضایی

ز- خلاقیت و نوآوری

 

قابلیت ها و مهارت های حرفه ای فرغ التحصیلان :

–  اداره واحد های صنفی تولیدی خدمات فنی خدماتی و توزیعی

–  شناخت و بکار گیری مفاد قوانین و مقررات مربوط به کسب و کار

–  انتقال مهارتهای کسب و کاریه افراد تحت سرپرستی

–  تاسیس و راه اندازی واحدهای کوچک کسب و کار

–  شناسایی نیازهای مطلوب مشتریان و تامین آنها

–  امور خرید و فروش در سازمانهای دولتی و غیر دولتی

–  انجام کار با رایانه و به کارگیری آن در محیط های کسب و کار

 

 

مشاغل قابل احراز :

–  کاردان کسب و کار در بخش های بازرگانی بازاریابی منابع انسانی واحدهای برنامه ریزی بازاریابی واحدهای پشتیبانی فروش و واحدهای لجستیک سازمانها

–  متصدی واحد ارتباط با مشتریان (CRM) در واحدهای کسب و کار

 

دروس پیشنهادی ترم اول :

 

نام درس تعداد واحد دروس پیش نیاز
آمار 2
اصول حسابداری 2
اصول علم اقتصاد 2
کسب و کار از دیدگاه اسلام 2
مشتری مداری 2
مبانی سازمان مدیریت 2
فارسی 3
کاربینی 1

 

 

دروس پیشنهادی ترم دوم :

 

نام درس تعداد واحد دروس پیش نیاز
قوانین و مقررات عمومی 2
قانون نظام صنفی و آیین نامه های اجرایی آن 2
قوانین ایمنی و بهداشتی در واحدهای صنفی 2
مقررات استاندارد و کنترل کیفیت 2
مدیریت بازاریابی 2 اصول علم اقتصاد
مهارت ها و قوانین کسب و کار 2
زبان خارجی 2
کارورزی 1 2

 

دروس پیشنهادی ترم سوم :

 

نام درس تعداد واحد دروس پیش نیاز
برنامه ریزی و طراحی کسب و کار 2 مهارت ها و قوانین کسب و کار
نقش و جایگاه واحدهای صنفی کوچک و متوسط 2
سرپرستی واحدهای کسب و کار 2 مبانی سازمان و مدیریت
اصول و مبانی زنجیره تامین 2
کاربر فناوری اطلاعات و ارتباطات 2
خدمات الکترونیکی 2
دو درس عمومی 2

 

دروس پیشنهادی ترم چهارم :

 

نام درس تعداد واحد دروس پیش نیاز
خرید و فروش الکترونیکی 2 کاربر فناوری اطلاعات و ارتباطات
قانون فروش 2 مدیریت بازاریابی
طراحی و چیدمان فروشگاه 2 مدیریت بازاریابی
اخلاق حرفه ای 2
جمعیت و تنظیم خانواده 2
تربیت بدنی 1 2
کارورزی 2 2
پروژه 2