مهندسی فنآوری کسب و کارهای دیجیتالی
مقدمه :
در نظامهای اقتصادی مقوله بازار به عنوان مهمترین رکن و عامل تعیین کننده رونق اقتصادی کشور مطرح است. در سالهای اخیر تغییرات بنیادی در بازار محیط کسب و کار را تبدیل به محیطی پرتلاطم و توام با خطرات زیاد کرده است. اگر جستجوی فرصتهای مناسب کسب و کار در این محیط متغییر با موفقیت قرین نشود.حیات تجاری بنگاه با مشکلات عدده ای مواجه شده و چه بسا تا مرز شکست کامل پیش برود. در این شرایط لزوم برخورد علمی با مقوله کسب و کار و حرکت به سمت جایگزینی روش های نوین به جای روش های سنتی ایجاب می نماید که مدیران و متصدیان واحدهای صنفی با اصول و روش های نوین به جای پیشرفت صنایع کشور در ابعاد مختلف احساس نیاز به همگامی بین مراکز علمی_تحقیقاتی و صنعت به خوبی آشکار شده است.یکی از وظایف مراکز علمی در قبال صنعت تربیت و آماده سازی نیروی متخصص می باشد.
در این راستا دوره کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار برای عرضه و تامین انسانی ماهر جهت مشاغل این صنعت تدوین شده است.
تعریف و هدف :
هدف از برگزاری دوره کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار ترتیب و آموزش نیروی انسانی مورد نیاز برای فعالیت در حوزه کسب و کار و نیز بهسازی عملکرد فعالان فعلی این حوزه است. دانشجویان علاوه برآشنایی با مبانی نظری کسب و کار مهارتهای لازم برای اداره واحدهای صنفی تولیدی خدمات فنی خدماتی و توزیعی را کسب می نمایند.
ضرورت و اهمیت :
نظر به تعدد فعالیتهای تولیدی و خدماتی در سطح کشور و همچنین نبود افراد متخصص در سطح کاردانی و تکنسین در این زمینه نیاز شدید به این بخش از نیروی انسانی در سطح کارخانجات کارگاه ها و صنایع و خدمات کشور آشکار می باشد.
از سوی دیگر در بسیاری از موارد شاهد بکارگیری نیروی کارشناس در حوزه هایی می باشیم که کاردان به راحتی قادر به عرضه خدمات علمی و عملی در آن می باشد و عدم حضور کاردان ها باعث ایجاد یک خلا بزرگ بین نیروهای مهندس و کارگری و گاها یروز مشکلاتی در محیط های کسب و کار گشته است.
قابلیت ومهارتهای مشترک فارغ التحصیلان :
الف- ارائه گزارش نویسی و مستندسازی
ب- ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها (presentation)
پ- انجام کار گروهی
ت- طبقه بندی و پردازش اطلاعات
ث- بهره گیری از رایانه
ج- برقراری ارتباط موثر در محیط کار
چ- سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
ح- خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
خ- ایجاد کسب و کار های کوچک و کارآفرینی
د- رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی
ذ- اجرای الذامات بهداشت، ایمنی محیط زیست (HSE)
ر- تفکر تادانه و اقتضایی
ز- خلاقیت و نوآوری
قابلیت ها و مهارت های حرفه ای فرغ التحصیلان :
– اداره واحد های صنفی تولیدی خدمات فنی خدماتی و توزیعی
– شناخت و بکار گیری مفاد قوانین و مقررات مربوط به کسب و کار
– انتقال مهارتهای کسب و کاریه افراد تحت سرپرستی
– تاسیس و راه اندازی واحدهای کوچک کسب و کار
– شناسایی نیازهای مطلوب مشتریان و تامین آنها
– امور خرید و فروش در سازمانهای دولتی و غیر دولتی
– انجام کار با رایانه و به کارگیری آن در محیط های کسب و کار
مشاغل قابل احراز :
– کاردان کسب و کار در بخش های بازرگانی بازاریابی منابع انسانی واحدهای برنامه ریزی بازاریابی واحدهای پشتیبانی فروش و واحدهای لجستیک سازمانها
– متصدی واحد ارتباط با مشتریان (CRM) در واحدهای کسب و کار
دروس پیشنهادی ترم اول :
|
---|
دروس پیشنهادی ترم دوم :
نام درس | تعداد واحد | دروس پیش نیاز |
---|---|---|
قوانین و مقررات عمومی | 2 | – |
قانون نظام صنفی و آیین نامه های اجرایی آن | 2 | – |
قوانین ایمنی و بهداشتی در واحدهای صنفی | 2 | – |
مقررات استاندارد و کنترل کیفیت | 2 | – |
مدیریت بازاریابی | 2 | اصول علم اقتصاد |
مهارت ها و قوانین کسب و کار | 2 | – |
زبان خارجی | 2 | – |
کارورزی 1 | 2 | – |
دروس پیشنهادی ترم سوم :
نام درس | تعداد واحد | دروس پیش نیاز |
---|---|---|
برنامه ریزی و طراحی کسب و کار | 2 | مهارت ها و قوانین کسب و کار |
نقش و جایگاه واحدهای صنفی کوچک و متوسط | 2 | – |
سرپرستی واحدهای کسب و کار | 2 | مبانی سازمان و مدیریت |
اصول و مبانی زنجیره تامین | 2 | – |
کاربر فناوری اطلاعات و ارتباطات | 2 | – |
خدمات الکترونیکی | 2 | – |
دو درس عمومی | 2 | – |
دروس پیشنهادی ترم چهارم :
نام درس | تعداد واحد | دروس پیش نیاز |
---|---|---|
خرید و فروش الکترونیکی | 2 | کاربر فناوری اطلاعات و ارتباطات |
قانون فروش | 2 | مدیریت بازاریابی |
طراحی و چیدمان فروشگاه | 2 | مدیریت بازاریابی |
اخلاق حرفه ای | 2 | – |
جمعیت و تنظیم خانواده | 2 | – |
تربیت بدنی 1 | 2 | – |
کارورزی 2 | 2 | – |
پروژه | 2 | – |